رک محفظه ای فلزی است که تجهیزاتی مانند سرور، روتر، مودم، فایروال و …  را در آن قرار می دهیم. دلیل استفاده از رک محافظت فیزیکی از این تجهیزات و همچنین ایجاد دسترسی آسان و منظم بودن تجهیزات جهت رفع مشکلات احتمالی می باشد. جواب خلاصه رک چیست محل نگهداری تجهیزات شبکه می باشد.

رک دارای تنوع از لحاظ ابعاد، رنگ، جنس ساخت و دیواری یا ایستاده بودن می باشد. عرض و عمق رک با واحد های اندازی گیری سانتیمتر و متر و ارتفاع آن با یونیت بیان می شود. در جلو و پشت رک دو ستون عمودی در چپ و راست رک تعبیه می شود که تجهیزات رک به آن پیچ میشود و به آداپتور معروف است.

یونیت رک چیست؟ هر یونیت رک چند سانتیمتر است؟

واحد اندازه گیری ارتفاع در رک یونیت می باشد. هر یونیت معادل ۴٫۴۴۵ سانیتمتر  یا سه سوراخ در آداپتور های کناری می باشد. یونیت بیانگر ارتفاع قابل نصب تجهیزات و طول آداپتور های رک بوده و ارتفاع کلی رک به سانتیمتر بیان می شود که از پایین رک یا سطح زمین تا سقف رک می باشد.

پایینترین یونیت در رک یونیت شماره ۱ بوده و به بالا افزایش می یابد. در برخی رک ها شماره آن روی آداپتور درج می گردد.

رک دیواری

رک دیواری مدلی از رک می باشد که بر روی دیوار نصب شده و عموما دارای ارتفاع ۶، ۷، ۹ و ۱۲ یونیت می باشند. این رک ها از پشت محل پیچ کردن بر روی دیوار را دارند و در صورت سستی دیوار یا سنگینی تجهیزات زیر ان پایه نگهدارنده نصب می شود.

رک ایستاده

این رک ها به صورت ثابت بر روی زمین یا شاسی قرار گرفته و یا در مدل چرخ دار امکان حرکت را دارند و دارای ارتفاع از ۱۲ تا ۴۷ یونیت می باشند.